Pentru a evita defecțiuni ale utilajelor, nivelul de praf de pe șantier trebuie ținut sub control. Mai ales în contextul în care echipamentele care vă ajută să executați o lucrare sunt aceleași care ridică mizeria în aer.
Dacă în camera de ardere a unui utilaj ajung impurități, rezultatul poate fi defectarea acestuia. Tocmai de aceea, este imperios ca filtrul de aer să fie cât mai curat. În caz contrar, riscați să aveți probleme cu motorul și să vă loviți de reparații costisitoare. Din fericire, sunt câteva metode pentru a ține praful la distanță și pentru a vă menține echipamentele în stare optimă de funcționare.
Înainte de a trece la reparații, puteți alege varianta prevenției.
Mai exact, să vă protejați utilajele împotriva factorilor nocivi. Filtrele de aer sunt esențiale pentru bunul mers al motorului. Majoritatea echipamentelor de generație nouă au un sistem în două etape de filtrare. Un filtru principal, mai mare, care asigură filtrarea aerului, și un filtru mai mic, care acționează ca soluție de rezervă pentru primul. Al doilea filtru acționează, mai degrabă, ca element de protecție a motorului și nu ar trebui să vă bazați pe el în cazul în care filtrul principal este deteriorat sau trebuie schimbat.
Un utilaj vă va da câteva indicii că are filtrul murdar sau înfundat. Printre simptome, se numără zgomote ciudate de la motor, indicatorul „check engine” aprins, consum mai mare de combustibil sau scăderea puterii utilajului. Este foarte important să luați măsuri preventive înainte ca filtrele murdare să cauzeze defecțiuni grave întregului echipament de construcții.
Simplificat, principiul de funcționare a filtrelor este următorul: filtrele de aer rețin mizeria și nu permit ca impuritățile să ajungă în camera de ardere. Astfel, utilajul este mai eficient și mai performant. Este o muncă murdară, acesta fiind motivul pentru care filtrele de aer sunt pline de praf la exterior. Dar mizeria aceasta poate fi un semn bun, un indicator că filtrul își face treaba. Desigur, totodată, este un indicator că filtrul trebuie schimbat.
Totuși, dacă scoateți frecvent filtrul din locașul său, pentru a verifica dacă este curat la interior, riscați ca impuritățile să pătrundă la motor. În plus, însuși filtrul se poate deteriora din cauza efectuării acestei manevre prea des. Mai degrabă, fiți cu ochii pe indicatori cum ar fi presiunea crescută a aerului, semne care trădează restricționarea fluxului de aer sau încingerea motorului.
Faceți-vă un plan de „mentenanță preventivă”, dacă vreți să o numiți așa, și țineți-vă de programul stabilit.
Prin anticiparea problemelor ce pot apărea în timp și prin prevenirea acestora cu soluții eficiente de mentenanța utilajelor, veți economisi sume importante de bani și veți evita costurile neprevăzute. Totodată, riscul ca un echipament să cedeze din senin este mult diminuat.
Acest plan de mentenanță preventivă, așa cum l-am denumit noi, include inspecții sumare frecvente, în care doar se analizează utilajul „la ochi”, se verifica toate lichidele și uleiurile, se planifica din timp mentenanța și curățarea frecventă a echipamentului de construcţii. Totodată, nu ar strica să stați de vorbă cu operatorii, care lucrează toată ziua cu utilajele, și să îi întrebați cum se comportă echipamentele și dacă au observat schimbări în comportamentul de funcționare.
Fiți conștient de mediul de lucru.
Asta înseamnă să luați în considerare dacă în șantier este mai mult praf decât în mod normal și, astfel, dacă sunt mai multe riscuri de defectare a utilajelor. În afară de praf, trebuie să luați în calcul temperatura aerului, gradul de umezeală și tipul suprafeței pe care se deplasează echipamentele de construcții. Acest cumul de factori nocivi poate dăuna în măsură mai mare, așa că vorbiți cu operatorii să fie de două ori mai atenți la simptomele pe care le transmit utilajele.