Anvelope pentru tractoare (Ghid)

Anvelope pentru tractoare (Ghid)

Ca toate vehiculele, și tractoarele sunt echipate cu anvelope, ceea ce se numește în mod popular „pneuri”.

Acestea sunt elemente circulare din cauciuc (întărite la interior cu fire metalice) care sunt montate pe jante metalice și apoi umflate cu aer comprimat. Această descriere ar putea părea banală, având în vedere că toți avem de-a face zilnic cu anvelope, fiind prezente pe mașini, motociclete și biciclete, dar anvelopele de tractor au multe particularități pe care ar trebui să le cunoașteți dacă dețineți una dintre aceste mașini agricole sau dacă intenționați să cumpărați una.

Conținutul ghidului

  1. Anvelopele;
  2. Elementele;
  3. Camerele de aer.
  1. Anvelope pentru tractoare

Anvelopele, numite în mod obișnuit „roți” sau anvelope, sunt unul dintre cele mai importante elemente ale unui vehicul. Acest lucru este valabil pentru autoturisme, motociclete, dar și pentru tractoare, deoarece întregul vehicul se sprijină pe ele. Prin urmare, importanța anvelopelor pentru tractoare este clară. Acestea joacă un rol nu numai de sprijin, ci și de „ținere de drum”, de orientare, de siguranță la traversarea pantelor. Pe scurt, anvelopele sunt adevăratul punct de sprijin al tractorului și, ca atare, ar trebui să fie considerate de o importanță deosebită.

Pe lângă faptul că trebuie să descarce pe sol puterea produsă de motor, anvelopa trebuie să îndeplinească mai multe funcții, printre care:

  • conducerea tractorului;
  • susținerea tractorului și, bineînțeles, amortizarea acestuia;
  • garantarea unei aderențe adecvată la sol;
  • asigurarea durabilității și a unei durate de viață lungi;
  • asigurarea unui anumit nivel de confort pentru operator, atât pe teren, cât și pe drum;
  • adaptarea la sarcini grele și la eforturi de tracțiune variabile.

  1. Elementele anvelopelor pentru tractor

Din punct de vedere al geometriei, la partea exterioră a anvelopei putem delimita urmatoarele zone:

Banda de rulare
Aceasta este partea care se sprijină pe sol și se rotește. Profilul benzii de rulare este caracterizat de numeroase „nervuri” (care diferă de la o marcă la alta), care, mai ales în ultimii ani, au făcut obiectul studiului și modificării de către producători;grija acordată proiectării acestor profiluri a avut ca scop, de fapt, dezvoltarea unei game largi de anvelope din care se pot alege cele mai potrivite pentru aplicația și condițiile particulare de utilizare.

Carcasa
Conține un set de pliuri sau benzi suprapuse din țesătură cauciucată care formează structura de rezistență. Termenul de „carcasă diagonală” este utilizat atunci când pliurile sunt dispuse transversal, iar cel de „carcasă radială” atunci când pliurile sunt dispuse paralel și transversal (tipul radial are, de asemenea, întărituri dispuse transversal și paralel cu pliurile).

Talonul
Este elementul care formează legătura dintre anvelopă și janta respectivă. Perlele sunt realizate din jante de sârmă de oțel, care, deși sunt acoperite cu cauciuc. Ele sunt deosebit de rezistente, iar pe ele sunt înfășurate capetele benzilor (sau pliurilor) care formează carcasa.

Flancul
Este elementul care uneşte banda de rulare și talonul. Este capabil să se adapteze la sarcinile variabile ale tractorului în diferite aplicații, oferind astfel un fel de amortizare a vehiculului însuși.

  1. Camera de aer a anvelopelor de tractor

Camera de aer a anvelopelor de tractor este confecționată din cauciuc și este plasată în interiorul anvelopei înainte de a fi umflată. Valva care permite atât umflarea, cât și, bineînțeles, dezumflarea, are și funcția de a împiedica aerul să iasă, reținându-l în interiorul camerei.

Manualul de utilizare al tractorului recomandă întotdeauna presiunea corespunzătoare a pneurilor pentru diferitele operațiuni care trebuie efectuate. Aceste valori variază în funcție de tipul de tractor și de pneuri. În medie, pentru transportul rutier se recomandă presiuni de 1,6 bar sau mai mari, în timp ce pentru munca pe teren presiunea de umflare trebuie să fie de 1 bar sau mai mică.

Anvelope pentru tractoare-Ghid

Există 3 categorii de anvelope:

  • Anvelope standard cu o carcasă radială convențională;
  • Anvelope cu carcasă IF (Improved Flexion);
  • VF (Very High Flexion) anvelope cu flexie îmbunătățită.

Anvelopele standard prevalează la dealeri. Utilizarea lor necesită anumite precauții, inclusiv ajustarea constantă a presiunii de umflare. De fapt, o carcasă convențională necesită o ajustare obligatorie a presiunii atunci când tractorul se mută de pe câmp la drum.

Optați pentru anvelopele IF sau VF care combină flexibilitatea, tehnologia și rezistența. Într-adevăr, o anvelopă IF este capabilă să suporte o sarcină suplimentară de 20%, care este de 40% pentru anvelopa VF.

3 categorii de anvelope

Anvelopa VF este proiectată să ruleze pe șosea la presiune scăzută (presiunea optimă de funcționare), astfel încât nu va mai fi nevoie să reglați presiunea între câmp și șosea.

În cele din urmă, vă sfătuim să nu combinați anvelope de standarde tehnologice diferite pe același tractor. Acest tip de instalare creează dezechilibre și duce la probleme legate de traiectoria de deplasare, crescând riscul de accident.

Folosiți o presiune adecvată a pneurilor

Adaptarea presiunii în pneuri la tipul de teren este esențială pentru a optimiza aderența și, în acest fel, pentru a reduce rezistența la rulare. Prin urmare, nu este necesar să folosiți o turație ridicată a motorului. Atunci când anvelopa este supraumflată, se produce o alunecare mai mare. În acest caz, este necesar să se accelereze pentru tracțiune, iar acest lucru crește considerabil consumul de combustibil.

În schimb, cu o presiune mai mică a pneurilor, amprenta la sol crește și barele vor avea o suprafață de sprijin mai mare. Tracțiunea se va îmbunătăți fără a crește turația motorului.