Datele de înmatriculare, prelucrate de FederUnacoma pe baza înregistrărilor Ministerului Infrastructurii și Transporturilor, arată o scădere de 12,9% pentru tractoare, cu 17.613 vehicule înmatriculate față de 20.211 în 2022.
Scăderea a afectat în principal modelele de putere medie de la 57 la 130 kW (-23%), în timp ce modelele de putere mică de la 20 la 56 kW (-5%) și gamele de peste 130 kW (-14%) au înregistrat contracții mai mici. Pe de altă parte, clasa 0-19 kW a înregistrat o creștere a înmatriculărilor cu 63%. Tendința de creștere se datorează, de asemenea, unei modificări recente a Codului Rutier, care – explică asociația producătorilor – a permis operatorilor neprofesioniști să înregistreze mașinile agricole.
Contra-trend
În ceea ce privește alte tipuri de utilaje, contracția vânzărilor a caracterizat și remorcile, care au înregistrat o scădere de 8,1% și s-au oprit la 7.718 unități înmatriculate, față de 8.398 în 2023, și telescoapele, care, însă, nu s-au îndepărtat de volumele din anul precedent (-3,4%), la 1.141 de unități (cu 40 mai puține decât în 2023).
Comparativ cu performanța sectorului în ansamblu, atât combinele de recoltat cât și tractoarele cu platformă au fost în contradicție cu tendința. Primele înregistrează o creștere a vânzărilor de 10,2%, cu un total de 390 de unități, față de 354 în 2022; cele din urmă, pe de altă parte, cu 15,9%, de la 529 la 613 vehicule vândute.
Trend.
În 2023, evoluția pieței a fost condiționată în primul rând de variabile ciclice, precum inflația și creșterea ratelor dobânzilor, și de o creștere a tensiunilor geopolitice (a se vedea noul conflict militar din Orientul Mijlociu), precum și, așa cum am menționat mai sus, de incertitudinea datorată întârzierii fondurilor publice pentru achiziționarea de utilaje inovatoare.
Pe de altă parte, scăderea vânzărilor nu este asociată cu o încetinire a cererii, care a rămas dinamică chiar și într-un an deosebit de instabil. Datele privind înmatriculările de tractoare noi (17 613) și de utilaje la mâna a doua (57 782, echivalentul a +8,1% față de 2022) arată că sectorul agromecanic italian exprimă o cerere de aproximativ 70 400 de vehicule (în linie cu 2022, dar cu mult peste anii de dinaintea pandemiei) și că aceasta este satisfăcută în principal prin achiziționarea de utilaje la mâna a doua, învechite, care nu sunt capabile să satisfacă nevoile de producție ale unei agriculturi moderne și durabile. Prin urmare, programele de stimulare joacă un rol fundamental în reînnoirea parcului de utilaje, mai ales într-un scenariu precum cel actual, caracterizat de o mare incertitudine.
Sursă: FederUnacoma