Totul pare să se îndrepte în direcția unei conversii a sistemelor de propulsie la sisteme complet electrice. Dar este acesta cu adevărat cazul?
Utilajele acționate electric sunt un subiect fierbinte de ceva timp, iar explozia prețurilor la combustibilii fosili a făcut ca această problemă să devină și mai presantă. Peste tot în lume se stabilesc obiective de reducere a emisiilor și de atenuare a efectelor încălzirii globale. Să luăm, de pildă, Green Deal european, care își propune să facă din Europa primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. În plus, din ce în ce mai multe orașe stabilesc standarde de emisii, ceea ce a crescut semnificativ nevoia de mașini cu emisii zero în aceste medii urbane.
Electric da sau nu?
Într-o formă sau alta, răspunsul nu poate fi în acest moment decât poate. Dacă luăm în considerare absența emisiilor poluante, nivelul scăzut de zgomot, performanța și gestionarea mai simplă și mai economică a mașinii în timp, nu există nicio îndoială că electricul este acum o alternativă practică, în special în segmentul compact.
Una dintre principalele limitări ale utilizării mașinilor acționate electric este disponibilitatea unei surse de energie care nu este întotdeauna prezentă pe șantier. În prezent, sunt deja disponibile modele care pot fi reîncărcate cu energie electrică normală de la rețea, dar cu timpi de încărcare mai lungi.
Problemele critice tradiționale, cum ar fi autonomia și timpul de reîncărcare, găsesc răspunsuri din ce în ce mai convingătoare datorită evoluției tehnologiilor. Practic, toți producătorii declară o durată de funcționare de 6 până la 8 ore cu o sarcină medie de funcționare la mașinile compacte și un timp de reîncărcare de 8 ore.
Rămâne problema producției de baterii, care necesită utilizarea unor cantități semnificative de minerale, cum ar fi cuprul, litiul și nichelul, și eliminarea acestora la sfârșitul ciclului de viață. Însă unii producători dezvoltă programe de reutilizare a bateriilor uzate, oferindu-le o a doua viață și economisind resurse.
În orice caz, răspunsul pieței este promițător. În locurile în care mașinile electrice lucrează, sunt eficiente din punct de vedere al costurilor și sunt adaptate la cerințele operaționale. În logistică, mașinile electrice sunt o realitate consacrată de zeci de ani.
În zonele urbane, de exemplu, miniexcavatorul electric este ideal, este acum o realitate, după cum demonstrează numărul tot mai mare de produse noi de pe piață. Numărul de propuneri de pe piață este din ce în ce mai mare, atât hibride, cât și complet electrice. Perspectivele de dezvoltare în acest segment sunt, fără îndoială, foarte interesante.
Una dintre întrebările pe care mașinile electrice au trebuit să raspunde este cea a performanțelor, un aspect în legătură cu care perplexitățile inițiale au fost depășite treptat. În prezent, un model complet electric garantează performanțe comparabile cu cele ale unui model echivalent cu motor termic.
Elementele care îngreunează electrificarea utilajelor de construcții
Mașinile electrice sunt, de fapt, mult mai simple din punct de vedere constructiv, sunt formate din puține componente și nu necesită toată întreținerea zilnică și de rutină a mașinilor tradiționale. Nu există filtre și fluide, doar o bună ungere și verificări normale ale uleiului hidraulic. O economisire care, potrivit unor producători, poate depăși 30% în ceea ce privește costurile și timpul de întreținere.
Principalul obstacol în acest moment pare să fie prețul, care este deja mai mare pentru vehiculele compacte decât pentru cele diesel. Tocmai din acest motiv, producătorii evaluează canale de distribuție alternative (în primul rând închirierea) care pot elibera companiile utilizatoare de sarcina costurilor de achiziție și de proprietate.
Un ultim aspect care trebuie luat în considerare este valoarea reziduală și de revânzare. Utilajele de construcții electrice sunt încă în faza de dezvoltare, iar numărul de utilaje de pe piață este mult mai mic decât cel al utilajelor diesel convenționale. În plus, majoritatea utilajelor electrice de construcții uzate se află în prezent în primul lor ciclu de viață și nu au fost încă tranzacționate pe piața second-hand.