5 greșeli care accelerează uzura trenului de rulare

5 greșeli care accelerează uzura trenului de rulare
©Volvo

Prevenirea deteriorării trenului de rulare [1]

Costurile asociate cu trenul de rulare reprezintă un procent ridicat din costul total de exploatare al utilajelor pe șenile. Aceste costuri de întreținere pe toată durata de viață a mașinii pot reprezenta până la 50% din costurile totale. Ca orice altă componentă esențială, trenul de rulare necesită, prin urmare, atenția cuvenită și bunele practici pentru a-i prelungi durata de viață, încetinind uzura și permițând economii considerabile în ceea ce privește costurile de întreținere.

În timpul utilizării sale, trenul de rulare este supus unor tensiuni și agenți externi care, în timp, duc la uzura componentelor sale. Un tren de rulare cu performanțe slabe nu numai că reduce eficiența vehiculului, dar riscă să deterioreze și alte piese, afectând grav productivitatea și costurile.

Uzura poate fi agravată de trei factori principali pe care, din fericire, îi putem gestiona și controla, și anume:

  • Obiceiuri incorecte în utilizarea mașinii
  • Sarcina
  • Prezența materialelor abrazive externe

În acest articol analizăm primul factor, și anume obiceiurile incorecte ale operatorilor în utilizarea mașinii, în special viteza.

Pe termen lung, componentele trenului de rulare de la mașinile cu șenile din oțel sau cauciuc se uzează. Există însă modalități de a limita acest proces inevitabil, cum ar fi utilizarea zilnică adecvată a mașinii și a trenului de rulare. Îmbunătățirea tehnicii de operare vă permite să evitați obiceiurile incorecte care provoacă defecțiuni, costuri suplimentare și scăderi ale productivității.

Iată care sunt cele mai frecvente cinci erori de manevrare a utilajelor care ar trebui corectate pentru a avea un tren de rulare mai durabil, încetinind procesul inevitabil de uzură.

5 Greșeli tipice care se fac în legătură cu toate tipurile de utilaje de construcții

1. Viteză mare

În anumite ocazii poate fi util să se lucreze la viteză mare, dar acest obicei accelerează uzura trenului de rulare și a pieselor acestuia. În general, este preferabil să lucrați la sarcină maximă, menținând o viteză redusă, decât să lucrați la jumătate de sarcină cu o viteză mai mare.

Prima soluție face treaba mai repede, economisind combustibil și prevenind uzura prematură a trenului de rulare. De asemenea, poate fi riscant să lucrați în marșarier, atât la viteză mare, cât și la viteză mică. În special, mersul înapoi accelerează uzura bucșelor și a roții de transmisie.

Prin urmare, este recomandabil să se limiteze utilizarea acesteia la cazurile de strictă necesitate, doar pe porțiuni scurte și să nu se accelereze niciodată prea mult.

2. Deplasări nenecesare

Unii operatori au, de asemenea, tendința de a utiliza șenilele în afara zonei de lucru, de exemplu, în timpul pauzei de masă. Acest lucru determină uzura mai rapidă a trenului de rulare în detrimentul productivității și afectează, de asemenea, consumul de combustibil.

Pentru deplasarea în afara activității operaționale, este o bună practică să se utilizeze alte mijloace mai adecvate.

3. Întoarceri rapide

Rotirea în sens invers accelerează uzura componentelor și generează, de asemenea, sarcini mari, neproductive, care agravează fenomenul. Prin urmare, este bine să nu folosiți această tehnică decât dacă condițiile de lucru o impun.

De obicei, virarea rapidă nu este niciodată cu adevărat esențială. Cea mai bună soluție este să rotiți utilajul într-o manieră treptată în timp ce conduceți încet înainte sau înapoi.

Întoarcerile graduale sunt mai ușor de efectuat, reduc la minimum trepidațiile și uzura trenului de rulare și limitează daunele cauzate de posibilele defecțiuni ale pieselor implicate.

4. Virajele întotdeauna pe aceeași direcție

Mai devreme sau mai târziu, uzura trenului de rulare este inevitabilă, dar pentru a vă asigura că aceasta este uniformă, trebuie să aveți grijă cum întoarceți mașina.

Dacă întoarceți întotdeauna în aceeași direcție, componentele trenului de rulare de pe o parte se vor uza mai repede decât cele de pe cealaltă parte. De exemplu, dacă întoarceți mai des spre stânga, partea dreaptă se va uza mai repede.

Prin urmare, ori de câte ori este posibil, utilajul trebuie poziționat astfel încât să se poată întoarce schimbând direcția din când în când.

5. Deplasarea înainte pe partea roții motoare

Pentru ca mașina să avanseze corect, roata motoare a trenului de rulare trebuie să rămână întotdeauna în partea din spate. Trebuie evitate situațiile în care excavatorul este avansat cu cabina întoarsă pe partea roții motoare.

Prin această poziție incorectă, deși excavatorul avansează, partea inferioară a trenului de rulare se află în regim de mers înapoi, solicitând inutil componentele sale.

De fapt, este recomandabil să se limiteze cât mai mult durata deplasării în marșarier, deoarece acest mecanism accelerează uzura trenului de rulare, obligând la costuri de întreținere mai mari.

În articolul următor, ne vom ocupa în detaliu de celelalte două cauze, și anume sarcina și prezența materialelor abrazive externe, care au un impact mai pronunțat asupra uzurii trenului de rulare.

Sursă: ITR-USCO