Piconul hidraulic este un echipament de demolare utilizat pe scară largă în industriile de terasamente și minerit, conceput pentru a sparge roci și blocuri de beton de duritate variabilă.
Nu este surprinzător faptul că aceste unelte puternice sunt atât de populare, deoarece picoanele hidraulice pot efectua multe lucrări dificile. Printre aceste lucrări se numără demolarea clădirilor, îndepărtarea pavajelor crăpate, săparea de șanțuri în stâncă, spargerea terenului înghețat pentru repararea utilităților, reducerea secundară a materialului doborât în cariere și extragerea selectivă a pungilor de minereu în minele mari.
Categorii
În funcție de mărimea și tipul de excavator la care pot fi aplicate, picoanele se împart în trei macrocategorii:
- Picoanele mici, utilizate în principal pentru lucrări de excavare, șantiere de construcții de drumuri, demolări în interiorul orașelor și renovarea clădirilor.
- Picoanele medii, utilizate în principal pentru demolarea clădirilor, demolarea zonelor urbane și demolarea secundară în cariere.
- Picoanele mari, utilizate în principal pentru demolări majore, excavații primare în cariere, excavarea fundațiilor, tuneluri rutiere și feroviare de mari dimensiuni.
Aspecte de proiectare
Piconul hidraulic este alcătuit dintr-un corp al ciocanului, o carcasă echipată cu sisteme de amortizare a șocurilor și antivibrații (care înconjoară și protejează corpul ciocanului) și o unealtă („cui”,”daltă” sau alte forme).
Corpul ciocanului poate fi produs într-o singură bucată (cutie unică-boxed) sau în mai multe bucăți fixate împreună prin patru tije de legătură (placă laterală-side plate).
Designul mai simplu, adesea mai puțin costisitor, funcționarea mai rece și greutatea redusă de funcționare sunt câteva dintre avantajele ciocane cu placă laterală. Pe de altă parte, aceste picoane sunt mai zgomotoase decât cele de tip cutie, șuruburile laterale se pot rupe, iar plăcile nu sunt la fel de sigure ca modelele de tip cutie.
Picoanele de tip cutie utilizează o carcasă exterioară care înconjoară complet mecanismul ciocanului, care este de obicei poziționat în carcasă cu blocuri de material elastic care separă piconul de carcasă și creează o barieră de absorbție a șocurilor în partea superioară, unde piconul este montat pe suport.
Avantajele designului cu cutie includ o protecție sporită împotriva reziduurilor, o funcționare mai silențioasă, o reducere a șocurilor și vibrațiilor transmise la suport (datorită montării superioare elastice) și lipsa problemelor legate de șuruburile de montare a plăcii.
Acționarea pistonului
Picoanele hidraulice pot fi clasificate, de asemenea, în funcție de mijloacele principale pe care le folosesc pentru a „trage”(forța în jos) pistonul, care lovește unealta de lucru a piconului care se angajează efectiv în materialul care urmează să fie rupt. Pe piața actuală există trei sisteme de bază de acționare a pistonului:
numai cu azot-gaz, numai cu ulei hidraulic și o combinație de azot-gaz și ulei hidraulic. Cu toate acestea, toate cele trei sisteme folosesc uleiul hidraulic pentru a ridica pistonul în poziția de acționare.
Producătorii sunt deseori întrebați care este cel mai bun design de picon hidraulic. Producătorii au prejudecățile lor, desigur, dar toate cele trei modele au puncte pozitive și negative. Toate trei sunt bune, altfel nu s-ar afla pe piață.
5 sfaturi despre cum să folosiți în mod corect picoanele hidraulice
- În primul rând, asigurați-vă că poziția piconului este la un unghi de 90 de grade față de rocă sau orice altă masă care trebuie demolată. Astfel încât puterea folosită să fie descărcată la maximum.
- Ciocanul nu trebuie să lovească „în gol”: loviturile în gol provoacă ruperea și deteriorarea opritorilor sculei.
- Nu folosiți piconul pentru a muta bolovani mari cu cuiu sau carcasa.
- Nu loviți în același punct mai mult de 30 de secunde. Dacă rămâneți în aceeași poziție pentru o perioadă lungă de timp, uleiul hidraulic se supraîncălzește și riscați să blocați pistonul.
- Nu utilizați niciodată piconul hidraulic dacă nu ați preîncălzit uleiul hidraulic cu cel puțin un sfert de oră înainte.